مقدمه: 

همايش بررسي حقوقي فجايع ضد انساني عليه مسلمانان(ميانمار،يمن،بحرين)
دکتر غلامعلی قاسمی: أعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيطانِ الرَّجِيم بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم ألْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِین وَالصَّلاةُ وَالسَّلامُ عَلَی سَیِّدِنا وَ نَبِیِّنا أبِی الْقَاسِمِ مُحَمَّد وَ آلِهِ الطَّاهِرینَ الْمَعْصُومِینَ
خدمت دوستان خواهران و برادران گرامی از مؤمنین و متدینین و علاقمندان به سرنوشت و وضعیت مسلمانان در این جلسه هستیم خدا را شاکریم و امیدواریم که پذیرفته شود در درگاه خدای متعال به عنوان کمترین انجام وظیفه با توجه به برنامه ریزیی که شده و دوستان پیش بینی کردند که به جنبه های حقوقی این قضیه بپردازیم قضیه مسلمانان ضمن عرض احترام و ارادت خدمت همه فضلاء و سروران عزیز و بزرگواران بویژه برادر عزیزم جناب آقای دکتر اخوان من مطالب مختصری خدمت شما عرض می کنم.
جدیدترین موضوعی که مورد اشاره هست و در تبلیغات این نشست هم بوده وضعیت مسلمان میانمار هست همانطور که مستحضر هستید در کشور میانمار یا برمه سابق که در جنوب شرقی آسیا هست یک اقلیت مسلمان زندگی می کنند و منطقه ای هستند در حد یک استان یک ایالت و منطقه رافین خودشان به عنوان نژاد و طایفه آنها مسلمانان روهینگیایی به آنها می گویند و مهمترین مشکل و ریشه این حوادث اخیر من دست روی اصل مطالب بگذارم بخاطر وقت برای این که مسلمانان مجموعاً‌ حدود پنج شش میلیون هستند این است که بعد از استقلال کشور برمه از استعمار انگلیس که این کشور تشکیل می شود مسلمانان در این منطقه تحت تبعیضاتی قرار می گیرند مهمترین تبعیضی که برای مسلمانان بوده و در سال 1962 که قانون تابعیت این کشور ساماندهی می شود اقلیت ها را شناسایی می کنند مثلاً این گروه این گروه یک دو سه اینها اقلیت هستند رسمیت دارند حقوقی دارند این چهار پنج میلیون مسلمان را در این ایالت به عنوان یک اقلیت شناسایی شده قرار نمی دهند 1. تابعیت خود این دولت را هم هیچ مدرکی اینها ندارد ما الان اینجا شناسنامه داریم اوراق هویتی نه اینها سند تابعیت دارند نه مدرک شهروندی دارند و نه یک چیز مشابه دیگری این منشأ تعدادی از تضییع حقوق و تبعیض ها شده یعنی الان در این منطقه و ایالت این مسلمانانی که هستند به تبع اینکه آن تابعیت را ندارند حق مالکیت بر زمین ندارند حق استخدام در دوائر دولتی آن کشور را ندارند ازدواج هم بدون اجازه دولت نمی توانند انجام بدهند تردد در داخل کشور هم بدون اجازه نمی توانند یعنی مثل یک تبعه خارجه به اینها رفتار می شود ولی تبعه خارجه که ما در حقوق بین الملل به آنها بیگانگان می گوییم آن بیگانگان هم حقوقی در کشورهای دیگر دارند یعنی کسی که مقیم جای دیگری است و خارجی است او هم حقوقی دارد دولت میانمار اینها را مهاجر غیرقانونی می داند مهاجر غیرقانونی یک پله ای یک مرتبه ای از بیگانه مقیم هم پایین تر است چون مهاجرین در کشورهای دیگر به موجب حقوق بین الملل باز یک حقوقی دارند وقتی شما یک مهاجر خارجی را گفتی غیر قانونی یعنی از یکسری حقوق اولیه هم محروم کردی این وضعیت این جمعیت است این پایه حقوقی است که در این کشور بوده جدیداً‌ تحولی که رخ داده این است که در یک هماهنگی این هماهنگی هم مدرک هست که خدمت شما عرض می کنم در یک هماهنگی بین دولت ارتش چون آنجا سی چهل سال نظامیان حاکم بودند حکومت نظامی بوده دولت نظامی بوده و تندروهای بودایی به این مسلمانان حمله کردند روستاها و مناطق آنها را آتش می زنند مزارع آنها را آتش می زنند انبارهای تغذیه و ذخیره آنها را آتش می زنند خودشان را تهدید می کنند و بعد هم قتل کشتار و یک بلندگوهایی هم در این مناطق نصب کردند می چرخند که شما میانماری نیستید همان عرض کردم آن ریشه ای که وجود داشته و این کشور را ترک بکنید پیش بینی آنها این بوده که اینها را کوچ اجباری وادار کنند و خارج بشوند یک اقلیت مسلمان را اصلاً‌ از آنجا جمع بکنند این وقایع قضیه هست وقایع هم برای گزارش رسانه های اسلامی تنها نیست برای ما نیست بگوییم ایران مثلاً این گزارش را دارد می دهد نه گزارش بعضی نهادهای بین المللی هم آمدند این دولت به اینها اجازه ورود به داخل خاک میانمار که نمی دهد کمیسارهای حقوق بشر ملل متحد که هیئتی فرستاده آمده در اردوگاههای این آوارگانی که در بنگلادش وارد شدند بررسی کرده و کمیسر حقوق بشر ملل متحد که یعنی مثلاً دبیر این کار هست یک نان سومی است یک عرب است که نسبتاً خوب وارد شده این کلمات را پشت سر هم در گزارش خود به شورای حقوق بشر و دبیر کل استفاده کرده که این حمله یک حمله سازماندهی شده است طراحی شده است هدف آنها هم این است که اینها را وادار کنند آنجا را ترک کنند ما در حقوق بین الملل اگر این اقدامات هدفش این باشد که یک جماعتی یک قومی یک نژادی یعنی یک گروه انسانی ای که واحد هستند اینها را از بین ببرد یا کلاً وادار به کوچ اجباری بکند با این اقداماتی که اسم بردم یعنی شکنجه قتل تهدید و از بین بردن دارایی های آنها اموال آنها متملکات آنها این می تواند هم مصداق جنایت نسل کشی باشد و هم جنایت علیه بشریت و این را در این گزارش کمیسار حقوق بشر هم آمده یعنی الان طرح شده حالا دیگر آمارها گزارشها را شنیدید حدود 550000 نفر بیشتر الان آوره شدند الان عمده آنها بنگلادش هستند بنگلادش هم که خودتان می دانید یک کشور فقیری است و بر پایه کمک ها اینها یعنی کمک هایی که الان آنجا وارد شود می توانند دوام بیاورند در هند اینها را خیلی سخت گرفتند چهل پنجاه هزار نفر را یا وادارشان می کنند برگردند که بدتر است یا واردشان می کنند که در کشور دیگر بروند و اینها را دولت هند خیلی سخت گیری می کند به خصوص این دولت فعلی هند که حدود هفت هشت سال است حاکم شده دیگر آن هند سنتی که قدیم جهان سومی و ضد اسرائیلی بود نیست الان این دولت جدید هند با اسرائیل هم پیمان شده هرکس هم می خواهد به اسرائیل یک پوئنی بدهد با یک ضربه ای به مسلمانان بزند وضعیت این است اقدامات تا الان چه شده کمک های بشر دوستانه ای برای آوارگان فرستاده شده قطعاً‌ این کمک ها کافی نیست ظرفیت های بین المللی را یعنی سازمان ملل متحد را ما به جز بعضی از این کمکها هیچ امیدی نیست دلیل آن هم این است که آنجا تحت نفوذ قدرتهای جهانی است مسئله میانمار در شورای امنیت مطرح شد ولی شورای امنیت یک بیانیه صادر کرد بیانیه یک متنی است که وقتی شورای امنیت می خواهد شأن آن مسئله را پایین بیاورد یا اختلاف دارد نمی خواهد خیلی خودش را درگیر کند یک بیانیه می دهد هیچ الزامی ندارد هیچ اثر حقوقی ندارد اصلاً وارد بحث قطعنامه نشده و اینجا یکی از جاهایی است که بین شرق و غرب هم اتحاد است متأسفانه یعنی همانطور که آمریکاییها که منشأ همه فساد در جهان هستند در این قضیه هیچ میلی ندارند وارد شوند چون سرمایه گذاری اقتصادی کردند میانمار از لحاظ منابع خیلی غنی است ولی بسیار عقب مانده و فقیر است اینها می خواهند از آنجا استفاده کنند دولت چین هم که همسایه هست همینطور روسیه همینطور و در این بحث متحد هستند که اقدام جدی نشود چه اقدامی آنها می توانند بکنند اگر این اتفاقات هرجای دیگر رخ می داد باید این بحث پاکسازی نژادی قومی و جنایات جدی تر رسیدگی می شد قطعنامه ای صادر می شد و این دولت تحت فشار قرار می گرفت می ماند ظرفیت سازمان همکاری اسلامی کشورهای اسلامی کشورهای اسلامی یک جلسه در نیویورک در حاشیه مجمع عمومی برگزار کردند گروه تماسی ایجاد کردند گروه تماس برود با دبیرکل و کی و کی دیدار کند پیگیری کند بازدید کند فعلاً از این گروه تماس یک بیانیه چند ماده ای صادر شده من آن را دیدم محتوای آن محتوای خوبی است ولی از دولتهای اسلامی انتظار اقدام هست که حالا من این را آخر عرض می کنم که مقام معظم رهبری حفظه الله یک جمله ای الان در این مورد فرمودند گفتند راه حل این است که کشورهای اسلامی فشار سیاسی و اقتصادی بیاورند انتظار این می رود ولی خودتان می دانید الان وضعیت کشورهای اسلامی در یک شرایط خوبی نیست بعضی دولتهای مدعی که سازمان کنفرانس اسلامی همکار اسلامی در اختیارشان است مقر آن آنجا هست همین دولتی که جناب حاج آقا سجایای اخلاقی آن را گفتند دولت عربستان سعودی الان حواس او جای دیگر است او الان در حال گپ و گفت و سر و سرّ با اسرائیلی هاست خیلی دیگر غصه کشورهای اسلامی نمی خورد ولی ظرفیت هایی دارد بالاخره دولت جمهوری اسلامی ایران بعضی دولتها که الان در قضایای منطقه یک ذره به ما نزدیک شدند مثل ترکیه دیگران باید وارد بشوند پاکستان فشار بیاورند اقداماتی در این مورد انجام شود یعنی بحث تابعیت اینها بحث بازگشت آوارگان و یکی هم متوقف شدن این کشتار و این فشار است این سه مسئله الان هست و نخست وزیر این کشور هم که می دانید خانمی است که یک سابقه حقوق بشری دارد و جالب هم این است که با آن ادعاها کل این اقدامات را سکوت کرده حتی در آن بحث تابعیت که یک مسئله قدیمی هست هیچ موضعی تا الان نگرفته و این هم یک معیاری شد که عمق مسئله برای افکار عمومی روشن شود.
در خصوص بحرین من یک مطلبی بگویم در بحرین مهمترین چیزی که غیر از این سرکوب و اتفاقاتی که رخ داده یک مسئله ای که جنبه حقوقی داشته باشد چون اینجا خیلی از دوستان درگیر مباحث حقوقی هم هستند عنوان همایش هم هست آن سلب تابعیت از معارضین هست یعنی فعالان رسانه ای وکلا رهبران مذهبی اینها مواجه شدند که بحرین اینها را سلب تابعیت می کند آیا یک دولت می تواند این کار را بکند به لحاظ قانونی تابعیت دست دولتها بوده بطور سنتی ولی الان دیگر نیست الان یک مسئله حق اساسی شهروند هست وقتی تابعیت را نداشته باشد یعنی در آموزشش در مسافرتش در مالکیتش در حقش در رأی دادنش خیلی مشکلات پیدا می کند و تماماً‌ هم اقداماتی که در بحرین انجام شده در تعارض با حقوق بین الملل و قواعد حقوق بشر هست این کلمات را ما برای این می گوییم برای آن کف مسئله برای کسانی که در معرض تهاجم فکری هستند و از زاویه اسلامی فعلاً من انقلابی حرفی نمی زنم آخرش یک مطلبی می گویم برای این می گویم که بعضی از افراد کوته فکر که گاهی در درون نظام اسلامی هم از امکانات استفاده می کنند اظهار نظرهای کوچک سخیفی می کنند کل قضایای منطقه ای که اینجا گفته شده که جهان اسلام درگیر است و جمهوری اسلامی ایران یک پای قضیه هست موضع گرفته در تمام اینها من هرکدام را یک نکته می گویم که بحث را بعد تمام می کنم. در تمام اینها غیر از مسئله اسلامی انقلابی از لحاظ حقوقی و حقوق بین المللی ارزشهای جهانی هم موضع جمهوری اسلامی ایران قابل دفاع است وقتی یک رهبر مذهبی که محل مراجعه مردم است سلب تابعیت می شود خود آن مردم از حق مراجعه از حق تعلم از حق عبادت از همه حقوق محروم می شوند اما اینجا قدرتها مانع طرح بحث می شوند بنابراین در مسئله بحرین هم این مشکل است و تجنیس که دارند انجام می دهند به چیز عربی یعنی دارند تبعه غیر عربی وارد می کنند مزدور وارد می کنند به آنها شناسنامه بحرینی می دهند که ترکیب جمعیتی را تغییر بدهند بخاطر اکثریت شیعیان جمهوری اسلامی اگر تا الان حرفی زده دفاع کرده دفاع آن هیچگونه تعارضی با استانداردها و معیارهای جهانی نداشته در یمن همینطور در جاهایی که سوال مقدر هست من هرکدام یک نکته می گویم فرض کنید دولتی قانونی وجود داشته به عربستان و غیره گفته بیایید وارد بشوید که این نیست چون دولت رئیس جمهور استعفاء داد و از پایتخت فرار کرد رفت استعفاء خود را به پارلمان هم داد و رئیس پارلمان جایگزین او شد یعنی دولت مستقر یمن نداشته که تقاضا کند فرض کنیم آن درست بوده آیا کسی که تقاضای مداخله از او می شود این رفتار را می کند که دیگر انقدر قبح آن آشکار شود که ملل متحد که همیشه با اینها هماهنگ است ناچار بشود اسم دولت عربستان را در لیست رژیم های کودک کش قرار بدهد محاصره دریایی و هوایی بکند اصلاً مردمی را به قحطی و گرسنگی بکشاند آب و غذا همه را جلویش را بگیرد تماماً‌ برخلاف موازین بین المللی است اگر کسی در داخل نگران حقوق بشر و ارزشهای جهانی و دموکراسی و غیره هست باید قدردان این مواضعی باشد که از این ملتها در این نظام دفاع می شود در سوریه همینطور من سال 91 اینجا در همین تالار آن موقعی که در ایران خیلی ها مخالفت می کردند با دفاع ما ورود ما به سوریه اینجا سخنرانی داشتم اعلام کردم الان همه چیز آن معلوم شد اگر تروریسم بد است اگر تکفیری ها خطرناک هستند اگر اینها مسجد و کلیسا و کنیسه و معبد و دیر همه را منفجر می کنند اگر زن و بچه را می کشند اگر اقلیت مسیحی و ایزدی را به اسارت و بردگی می برند پس اقدام جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مقابل با این جریان خطرناک خدمت به بشریت است خدمت به انسانهاست فراتر از معیار اسلام است آن خطر را از منطقه دفع کردند اگر این موجودات خطرناک مسلط می شدند حرص و نسل را از بین می بردند ولی دفع خطر هزینه دارد با سخنرانی و راحتی و اداء درآوردن خوب نیست باید خون بدهی باید رشادت کنی باید زندان بروی باید گرفتار بشوی باید هزینه کنی این کاری است که شده و الحمدلله آنجا نجات پیدا کرد اینها دارند در عراق و سوریه مضمحل می شوند در عراق همینطور در عراق اکثریت عددی و غیر عددی دولت را در اختیار دارد غیر اکثریت هم در دولت هست رئیس جمهور دارد معاون نخست وزیر دارد رئیس مجلس تقسیم شده شصت سال هفتاد سال دولت در عراق دست رژیم های خطرناک دژخیمی بود صدای هیچ مرجعی در کشور عربی در نیامد الان چند سال است که شیعیان آن هم نخست وزیری را دارند با بقیه هم دارند سازگاری می کنند تقسیم کردند آن خطری که داعش بود و کشتار کرد بیشتری کشتار را در شهرهای سنی نشین در مناطق مسیحی انجام داد این هشت الشعبی مقدس جوان شیعه رفتند الان خون دادند مناطق را آزاد کردند آن موقع یک عده آنجا می گویند این طایفی است اینها سلطه مذهبی کجا سلطه این که دارد خون می دهد و ممکن است در بین ما هم افراد نادان و ضعیف الفکری باشند همین را بگویند در دفاعشان هم رعایت کردند مسائل انسانی زمان جنگ نکته حقوقی آن را هم بگوییم هرچه هم جنگ کردند رعایت کردند مرجعیت شیعه تذکر داد آیت الله العظمی سیستانی حفظه الله پیام داد که خانه های آنها را خراب نکنید اینجور اینجور رفتار شیعیان رعایت کردند مناطق عراق را آزاد کردند تا شهر آخری آزاد کردند بلوای کردستان را دوباره اینها درست کردند راجع به کردستان هم من به شما بگویم تقریباً‌ دو سال است که مقامات کردستان عراق همین گروه بارزانی مرتب عربستان رفتند از آنها استقبال شده جلسه داشتند عربستان امارات اسرائیل یک پرونده جدیدی ایجاد کردند برای این جریان پاک و سالم مقاومت و اهل بیت که در منطقه این همه بار همه را به دوش می کشد دوباره این هم به نتیجه ای نمی رسد مثل داعش ولی یک مقداری هزینه و دردسر ایجاد می کند از لحاظ حقوق بین الملل هم مستحضر هستید حق تعیین سرنوشت جدا شدن از یک کشور فقط در سه جا مجاز است که همه پرسی بگذارند یا حتی مبارزه کنند اگر تحت استعمار باشند تبعیض نژادی یا اشغال یعنی مثل فلسطین یا آفریقای جنوبی یا آن زمان مثلاً الجزایر ولی کسی که استان یک کشور یک ایالت است هیچ حق بین المللی ندارد دولت مرکزی قانون اساسی اینجا هم هیچ جنبه حقوقی برای آنها متصور نیست.
صرف نظر از مشکلات داخلی صرف نظر از اینکه ما ضعف هایی در داخل داریم در اداره امور در اقتصاد در معیشت در ادارات آنها جای خودش آنها باید با انگشت تدبیر و همت و پاک دستی مؤمنین حل و فصل شود انشاءالله اما می خواهم نظرتان را به یک مطلب جلب کنم اهمیت آن را برجسته کنم ببینید در کل مسائل جهان اسلام این ثابت شده هست که هرکجا پاکسازی قومی تبعیض نژادی و کشتاری بوده یکطرف آن مسلمانها بودند در بوسنی مسلمانها قربانی بودند در میانمار الان همینطور است در فلسطین همینطور است در کشورهای دیگر همینطور است راه مقابله با اینها آن راه حلهای حقوقی مسائل فنی و تکنیکی هست که باید به آن دقت شود مثلاً یک پیشنهاد این است که همین دوستانی که هستند همین افراد فعال و علاقمند برای کمک به سایر مسلمانان یک ابزاری که الان مفید است باید بتوانند سازمان غیر دولتی ایجاد کنند که آنجا وارد شوند ما اخیراً‌ یک نشستی در دانشگاه قم داشتیم و تعدادی از این دوستان شیعیان غیر ایرانی بودند این بحث شد و الان پیگیر ایجاد یک سازمان غیر دولتی هستند یعنی الان در بنگلادش آنهایی بهتر می توانند کمکها را برسانند که به اسم خودشان یک سازمان غیر دولتی هستند یک تعدادی فعال هستند امکانات می برند چون به اسم دولت نیست ممانعت هم نمی شود ممکن است شما بتوانید بروید در یک دادگاه خارجی شما منظورم کسی که توانایی های اولیه را دارد بتواند آنجا رفت و آمد داشته باشد راه هست و از یک زندانی شیعه در آن کشورها دفاع کند دولت جمهوری اسلامی در ملل متحد سفیر آن فعال باشد این بحث گروه تماس کشورهای اسلامی را پیگیری کند و اینها حقوقی است ولی تأثیر اینها کم است اصل مطلب قدرت است در روابط بین المللی اصل مطلب همان است که آقا فرمودند باید فشار اقتصادی سیاسی بیاورید که این حل شود و این نمی شود مگر با نظام اسلامی این نظام اسلامی است که موجودیت دارد و شیعیان لبنان را از آن وضع فلاکت بار پنجاه سال رسانده الان به یک قدرت منطقه ای که رهبرشان وقتی صحبت می کند کل رسانه های اسرائیل تحلیل می کنند می گویند این هرچه گفت راست می گوید در صورتی که شیعیان تا قبل از جمهوری اسلامی چه وضعی داشتند کارگری و بیگاری در منازل و کارگاهها و احزاب غیرشیعه نظام اسلامی می تواند محور شود نظام اسلامی است که الان تکیه گاه شیعیان عراق است اینکه مرجعیت عراق قدرت دارد کار او پیش می رود تکیه آنها همه به این نظام اسلامی در ایران است این نظام اسلامی است که در سوریه ایستاد و گفت این جریان تکفیری سم است برای مسلمانان و جلوی آن را باید گرفت و گرفتند اینکه می گویند حفظ نظام این برکات را دارد این آثار را دارد باید از این لاک خودمان بیرون بیاییم از چیزهای کوچک و بی ارزش بیرون بیاییم فریب نخوریم عربستانی که انقدر عقب مانده هست عربستانی که بعد از صد سال الان اجازه داده به خانمها رانندگی بکنند حالا اگر یک کسی بیاید در داخل در ایران حسرت بخورد بگوید اصلاحات ما از عربستان عقب تر است ببینید چقدر عقب ماندگی فکری هست قدرت نظام اسلامی هم یکی این قاعده هست که ما امت هستیم مؤمنین وفاداران کسانی که همچنان پای کار هستند ولی محور و سنگ بنا نظام امامت هست نظام امامت و ولایت هست و تا الان این قدرت است که این را حفظ کرده و در خطرات دیدید با یک تشر وارد می شود و داخل را متحد می کند و به دشمن خارجی سیلی می زند این یک مطلبی است به قول مباحث اجتماعی این زیرساخت همه پیشرفتهاست همان چیزی است که در روایت می گوید آن نخ تسبیح این باید حفظ شود باید تقویت شود باید حمایت شود باید همچنان با این عزت پیش برود تا انشاءالله دشمنان سر جایشان بنشینند مسلمانان از گرفتاریها دور شوند و پیروان اهل بیت هم همچنان بدرخشند و قدم به قدم مایه افتخار علی بن ابیطالب علیه السلام و اولاد معصومین او باشند انشاءالله و این حرکتی که شده تا الان چون در ماه محرم است این جمله را بگویم تمام کنم این حرکتی که شده انتقام خون شهدای کربلا و انتقام مظلومیت همه شهیدان و عالمان و پیش تازان شیعه از این قلدرها و ظالمان امویان گرفته شده فریب نباید بخوریم و اجازه بدهیم که این موجودیت آسیب ببیند والسلام علیکم و رحمة الله
 
دکتر اخوان فرد: بِسمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم ألْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ بِه نَسْتَعِین إنَّهُ خَيرُ نَاصِرٍ وَ مُعِين
وَالصَّلاةُ وَالسَّلامُ عَلَی أشْرَفِ الأنْبِیَاءِ وَالْمُرْسَلِینَ حَبِیبِ إلَهِ الْعَالَمِینَ أبِی الْقَاسِمِ الْمُصْطَفَی مُحَمَّدٍ وَ عَلَی وَ عَلَی أهْلِ بَیْتِهِ الطَّيِبِينَ الطَّاهِرِینَ المَعصُومِینَ
تسلیت عرض می کنم سالروز شهادت امام سجاد علیه السلام پیام آور انقلاب عاشورا و این کاش اولین نتیجه یک همایش این چنینی که دوستان زحمت کشیدند که همین جا از همه عزیزان موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قم و همچنین عزیزان بسیج حقوقدانان استان قم و سایر همکاران و دانش پژوهان و اساتیدی که شرف حضور دارند تشکر می کنم ای کاش این را ما از آن استفاده کنیم و انشاءالله به عنوان یک خواهش این حقیر تعدادی از این جمع انشاءالله عازم سفر عتبات هستند در اربعین حداقل از امام سجاد علیه السلام پیام آوری را بیاموزیم و این پیام مظلومیت مسلمانان در این کشورها و به خصوص مسلمانان میانمار که از خاطر خیلی ها رفته انشاءالله به گوش مسلمانان این حرکت عظیم که انشاءالله به بیش از بیست میلیون خواهد رسید برسانیم.
اما خوشبختانه قبل از عرایض بنده عزیز بزرگوارم ایثارگر آزاده برادرم آقای دکتر قاسمی مطالب خوبی را فرمودند و همچنین طلبه فاضل که از میانمار تشریف آوردند نکات خوبی را اشاره فرمودند کار من را ساده کردند چند نکته ابتدایی را من تکیه می گذارم روی بحث میانمار چون در خصوص بحرین خوشبختانه ما همایشی را در دانشگاه قم داشتیم که عزیزان حضور داشتند در زمان قضیه شیخ عیسی قاسم و آن محدودیت ها و حصری که ایجاد شد و همچنین در خصوص مباحث یمن جداگانه فکر می کنم بحث ها زیاد گفته شده اما هنوز هم جا دارد به هر شکل این بخش های متعددی از مسلمین یک بحث مشترک دارند و آن اینکه همه اینها در مباحث اولیه حقوق بشری برایشان تضییقات عجیبی ایجاد شد که من در عرایض خود به آن اشاره می کنم شاید این بهانه ای بشود دوستانی که می خواهند در حقوق بین الملل در سایر حقوق عمومی و امثال اینها تحقیق کنند و تبدیل شود به یک مستندات خیلی قوی از این جلسه بتوانند این استفاده را داشته باشند اولین موضوع این است که مسلمانان این منطقه را در میانمار را خیلی ها بومی حساب نمی کنند عزیز ما هم اشاراتی داشتند مگر مردم آمریکا چند سال است در کشور خودشان هستند حداکثری که برای فرهنگ و سابقه آمریکا برای کلشان چیزی حدود دویست سال هست پس مردم مسلمان میانمار خیلی قدمت آنها بیش از اینهاست اخیراً یک فیلمی در سیمای جمهوری اسلامی پخش شد و آن موضوع مسجدی بود که مسلمانان میانمار در آبادان ایجاد کردند بنابراین نشان می دهد که حدود صد سال پیش مسلمانان میانمار در اینجا حضور داشتند من به لحاظ یک تحقیقی که حدود بیست سال است که در منطقه جنوب شرق آسیا دارم خدمت عزیزان عرض می کنم اگر بخواهید مسئله میانمار را خوب آشنا بشوید باید منطقه جنوب شرق آسیا را خوب بشناسیم و به خصوص نحوه بردن اسلام به این منطقه دوستانی که آشنا هستند به منطقه اندونزی مالزی می دانند که مثلاً شیخ محمدتقی قمی یا دیگری کسانی که عنوان ایرانی دارند از همین شهر قم بودند بعضی از آنها در آنجا دفن هستند و آرامگاه اینها مورد احترام مردم آن منطقه هست یعنی مثل زیارتگاه به آن احترام می گذارند نشان می دهد قضیه به جاده ابریشم و بردن اسلام از ایران در این رابطه برمی گردد و سالها قبل هست بنابراین بحث میانمار موضوع ساده ای نیست که بتوانیم بگوییم اینها یک عده ای هستند مثلاً از یک جایی بیست سال پیش فرضاً کوچ داده شدند خیر اینها خیلی فرق می کنند با بسیاری از مسلمانان یا اقلیت هایی که در این کشور و کشورهای این منطقه هستند.
نکته دیگر تأثیر و حضور بسیار فعال غیر مسلمانان و به خصوص صهیونیست هاست این بعد قضیه را خیلی ها به آن توجه نکردند یکی از اولین جاهایی که در قضیه میانمار اعلام همبستگی و حمایت کرد به ظاهر بنیاد سرس بود به تعبیری بنیاد سرس آنجا چه می کند بنیاد سرسی که وقتی می خواهد دولتهای منطقه جنوب شرق آسیا را در 1997 میلادی سرنگون بکند با یک حرکت بسیار عجیب در آنجا وارد می شود بنابراین توجه داشته باشیم که بنیاد سرس در اینجا به عنوان یک حرکت کامل صهیونیستی در این منطقه ورود کرده پس خود این قضیه برای ما شک برانگیز است و نکات بسیار اساسی دارد.
نکته دیگر اینکه مسلمانان در ایالات آراکان یا راخین در آن منطقه حضور دارند و این موضوع موضوعی هست که باید توجه شود اولین باری نیست که مسلمانان دچار این مشکل شدند یکبار فکر می کنم اگر اشتباه نکنم 2012 کشتار و به تعبیری راندن مسلمانان در این منطقه بسیار وسیع انجام شد سابقه این کشتار در آن زمان به 4000 نفر کشته حداقل می رسد و کسانی که درگیر این موضوع شدند کودکان پیران زنان شکنجه افراد اینها نکات بسیار قابل توجهی است برای دوستانی که از منظر حقوق بشر به آن توجه می کنند موضوعی که الان مشکل اصلی این منطقه باشد محاصره غذایی است عنایت داشته باشید این منطقه منطقه ای است که دسترسی به آن خیلی ساده نیست یکطرف هند است یکطرف بنگلادش است یکطرف به چین می خورد و مسائل این چنینی بنابراین مسلمانان در اینجا خیلی قدرت اصلی را ندارند و شاید یکی از مسائلی که شاید بین ابرجنایتکاران نمی گوییم ابرقدرتها شاید به تفاهم برسند مسئله این هست که این منطقه منطقه اقتصادی مهمی برای چین هست حدود هشتاد درصد از منابع نفتی که مرتبط با چین هست از این منطقه عبور می کند در یک آبراه و تنگه ای که در این منطقه هست در اینجا باید دقت داشته باشیم که اینها به چه مباحثی توجه دارند و اگر اشتباه نکنم آبراه و تنگه مالاگا محل اتصال اقیانوس هند و اقیانوس آرام این نکته ای است که اهمیت ژئوپولوتیکی منطقه میانمار بسیار مهم است مناطق زیادی دارد منابع طبیعی و نفت و گاز دارد برای سازمان شورای آتالانتیک بحث ناتو بسیار مهم است اینطور نیست که خود این قضیه را ما به سادگی از آن بگذریم در آماری که برادر ما طلبه فاضل ما اشاره کردند بین سه میلیون تا پنج میلیون مسلمانان آنجا نوسان دارد خود این آمار خود این نشان دهنده این هست که سعی دارند در کاهش این آمار چون این رقم رقم کوچکی نیست پنج میلیون یا چیزی بیش از دو و نیم برابر بحث آن هست و ظاهراً عدد صحیح بیش از اینها هست.
نکته دیگر اینکه در بحث کسانی که در این حرکت ددمنشانه اخیر رانده شدند و آواره شدند که تعدادی از آنها در رودخانه غرق شدند و تعدادی بی خانمان و گرفتاریهای عجیبی که در آن منطقه بواسطه شرایط بد آب و هوایی هست خود این یک نکته بسیار آموزنده دارد و این موضوعی است که بیش از فکر می کنم چند صد هزار ما آمار داریم این هست که باید به آن توجه شود.
نکته دیگر مبحث چون اشاره کردند به ویراتو و به تعبیری فعالیت های آشین وریاتو یا آن راهب بودایی و سازمان اسلام ستیز ماباتو یا به تعبیری این نگاه رادیکالی که به تعبیر ما تکفیری های این منطقه هست عنایت داشته باشید ما در این منطقه نباید اشتباه بکنیم اگر داعش به اسلام ربطی دارد اگر بهائیت به شیعه ربطی دارد این گروه هم به بودایی ها ربط دارد منطقه آنجا سالها با مردم با هم زندگی می کردند اینها یک گروه دست ساخته صهیونیستی هستند عنایت داشته باشید ما را فریب ندهند یعنی اینگونه مسائل باعث نشود که از آن کر قضیه از آن نقطه ثقل قضیه ما به انحراف کشیده شویم حواس ما پرت شود که مثلاً یک دعوای مذهبی است خیر دعوای مذهبی نیست یکسری جنایت کار هستند همانطوری که غربی های مستکبر نتوانستند یک اقلیت کوچک مسلمان ساده در قلب اروپا در بوسنی هرزگوین را تحمل کنند در اینجا هم تحمل نمی کنند به این خاطر هست یعنی اینها همان حرفی که همیشه می زدند می گفتند این مسلمانها مسلمانهای عادیشان هم نمی شود به آنها اعتماد کرد از منظر مستکبرین از منظر آمریکای جهانخور حواس ما باشد قضایایی که اخیراً آقای ترامپ مطرح کرده خیلی از آنها رد گم کردن است برای اینکه ما از مسائل اصلی جهان اسلام غافل شویم ما نباید از آنها به تعبیری رو دست بخوریم و در زمین آنها بازی کنیم.
نکته دیگر اینکه جالب است که نامه بودائیان قزاقستان و قرقیزستان به مقامات میانمار صادر شده که خواستار توقف این فعالیت های ددمنشانه علیه مسلمانها شدند نشان می دهد خود این بحث جدی است در این راستا من چند نکته را اشاره می کنم و بقیه را می گذارم اگر فرصت بود در پرسش و پاسخ چون توصیه اکید بنده این هست که این فرصت ها برای این است که ما عزیزانی که از بحرین از میانمار تشریف آوردند ما از آنها بیشتر استفاده کنیم یعنی من اینطور بگویم که وقت اصلی برای عزیزان هست ما به تعبیری مهمان هستیم و میزبان آقایان بنابراین ما بایستی بیشتر از وجود اینها استفاده کنیم من اشاراتی می کنم خوشبختانه نکات بسیار خوبی را فرمودند. اما یک نکته ای که شاید کمتر مورد توجه قرار گرفت بحث حق شهروندی است استقلال برمه به 1947 یا 48 برمی گردد در تاریخها دوستان دقت کنند تاریخ تأسیس کشور یا رژیم جعلی صهیونیستی هم همین تاریخ است عنایت داشته باشید از آن زمان حساب مسلمانها را برای آن فکر کردند یعنی نشان می دهد یک سناریوی جهانی که حالا دوستانی که با من درس حقوق تجارت بین الملل را داشتند می دانند من آنجا این بحث را باز می کنم بطور مشخص که اینها حرکتهای سیاسی اقتصادی فرهنگی و حتی حقوقی پایه آن در این مقطع بعد از جنگ دوم جهانی است قانون شهروندی این کشور که مسلمانها را از حداقل حقوق شهروندی محروم می کند 1982 هست به مردمی بی کشور در کشور خودشان تبدیل کرده این خیلی عجیب است یعنی سالها قبل از اینکه شیخ عیسی قاسم را سلب تابعیت بکنند اینجا نقاط مشترک آن است سالها قبل از اینکه مسلمانهای در فلسطین و در خیلی از کشورها را سلب تابعیت بکنند اینجا این کار را کردند نشان می دهد روی تغییر ترکیب جمعیتی در این نقاط بسیار حساس هستند به کسی جایزه صلح نوبل داده می شود که الان به عنوان مظهر بی رحمی در فرمایشات مقام معظم رهبری بود یک زن انقدر بی رحم می شود کسی که مدعی حقوق بشر هست کسی که جایزه صلح نوبل را داشت من در یکی از مصاحبه ها عرض کردم دیگر جایزه صلح نوبل جایزه جنایات است نوبل فکر می کنم از این جایزه خودش شرمنده باشد و ایشان اعلام کرده بوده که اخبار کشتار مسلمانان را جعلی می داند یعنی چشم را بر واقعیت ها آن چیزی که همه دنیا دیده می بندند.
نکته دیگر اینکه شباهت این مظلومیت با شباهت خود ما در دفاع مقدس را یادمان نرود ما در زمانی که در جریان جنگ تحمیلی رژیم بعثی صدام علیه ایران بودیم همه دنیا علیه ما بود ما از تعداد زیادی از کشورها در کشور خودمان اسیر داشتیم اینطور نبود که اسرایی که در ایران بودند از طرف رژیم صدام هم عراقی باشند نه ما از خیلی از کشورها اسیر داشتیم و این را اسناد می گوید به همین خاطر مظلومیت مردم ما با مظلومیت مردم مسلمان میانمار یک مقدار شباهت دارد اگر ما توانستیم در هشت سال دفاع مقدس خودمان ثابت کنیم و تثبیت بکنیم حق ملت مسلمان ایران را یقیناً‌ مردم مسلمان میانمار هم می توانند اگر یک نقشه راه خوب باشد بصیرت باشد کمک همه باشد همان فرمایشات مقام معظم رهبری را در بعد حقوقی اقتصادی و سیاسی ما جدی بگیریم اگر راهپیمایی اربعین را به عنوان یک فرصت آتش به اختیار یعنی این برویم در این منطقه در این میدان باز پیام مظلومیت مسلمانان میانمار را به عنوان یک هدف در اینجا پخش کنیم.
نکته دیگر اینکه سوابق قضیه از لحاظ حقوق بشر مسلمان هستند و همچنین بشر هستند از لحاظ اعلامیه جهانی حقوق بشر اعلامیه ای که مربوط به 1948 پاریس برمی گردد که سی ماده دارد ماده 1 به برابری انسانها تکیه می کند کجاست ظاهراً بعضی ها برابرترند بعضی ها مساوی ترند درجه یک و درجه دو داریم اینجا را ما می بینیم که وقتی که یک اتفاقی می افتد تمام بلندگو های استکباری اینجا خفقان می گیرند کسی بیان نمی کند ماده 2 اعلامیه جهانی حقوق بشر به آزادی کلیه اقوام بدون توجه به نژاد جنس رنگ دین و مذهب اشاره می کند اینجا کجاست این مردم را به عنوان کی ارزیابی می کنند چرا اینگونه برخورد می کنند ماده 3 به بحث امنیت و آزادی اشخاص اشاره دارد در اعلامیه جهانی حقوق بشر ماده 4 منع بردگی است در این روند بسیاری از مردم مسلمان میانمار عملاً به بردگی گرفته شدند در این بردگی حاضرند تحت فشار به یکسری تضییقات رضایت بدهند در ماده 5 بحث منع شکنجه هست که چیزی که دائماً دارد اتفاق می افتد در ماده 13 بند الف آزادی در انتخاب محل سکونت هست و ما این را بطور خاص می بینیم برعکس دارد عمل می شود این از منظر حقوق بشر اما اینها مسلمان هستند از منظر اعلامیه حقوق بشر اسلامی یا معروف به اعلامیه قاهره اگر اشتباه نکنم 1990 میلادی مطرح شد در 1995 به تصویب رسید در این اعلامیه مفصل مباحث زیادی را دارد و من تک تک بندها را نگاه می کنم حقوق این مسلمانها ضایع شده و به آن توجه نمی شود همه اینها در آن کلام گوهربار رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم خلاصه می شود که فرمودند «من اصبح و لم یهتم بأمور المسلمین فلیس بمسلم»‌ خیلی حدیث دقیق و تند است خیلی شدید است «فلیس بمسلم»‌ یعنی ما مواظب باشیم نکند بواسطه کم کاری و عدم فعالیت خودمان برای این حقوق ما کم نگذاریم حداقل به اندازه آن سرمربی ایرانی تیم فوتسال میانمار جناب آقای رضا کردی ما که باید قدردانی از او کرد استعفاء کرد بخاطر این جنایات حداقل این کار را باید کرد یعنی گاهی اوقات با این دبل استانداردهای بین المللی ما می بینیم که این موضوع عجیب است و مورد توجه قرار نمی گیرد همان مشکلی که فلسطینی ها داشتند در قضیه غزّه در منطقه ای که ما همیشه می گفتیم این به تعبیری راه یا گذرگاه رفه باز بشود که مسلمانها بتوانند به مصر بروند و این کار را مصریها رژیم جنایتکار آن زمان مصر قبول نمی کرد همین را گاهی اوقات ما می بینیم مسلمانان میانماری مورد فشار هستند و مرز کشورهای مسلمان به روی این بی گناهان بسته می شود و این حداقل کاری است که ما می توانیم انجام بدهیم.
نکته دیگر به نظر می  رسد الان من این را به عنوان یک عبارت عرض می کنم دوران گفتار درمانی تمام شد الان زمان اقدام و عمل است این فرمایش مقام معظم رهبری سال اقدام و عمل دیگر با گفتار درمانی چیزی حل نمی شود باید در روابط سیاسی اقتصادی فرهنگی و هرگونه ارتباطاتی که در تعاملات بین المللی داریم دولت میانمار را ملزم کنیم به تبعیت و پذیرش حداقل های استاندارد مورد قبول برای این مسلمانان و این نکته ای است که باید عملیاتی شود و ما جلوی چشم جهانیان این جنایات را در قرن بیست و یکم نبینیم خیلی عجیب است بربری ترین عملیات علیه یک ملت مستضعف در جلوی چشم جهانیان دارد صورت می گیرد اینجا نکته ای است که شاید نیاز هست ما در این رابطه تقاضا کنیم از مسئولین ذی ربط من در جای دیگری که مدتی قبل با بعضی از دوستان مصاحبه ای داشتیم اشاره کردم بحث مسئولین را گفتم آن بحث مسئولین است سه قوه در این رابطه مسئول هستند و باید اقدام کنند بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هم قوه قضائیه چون این موضوع موضوع حقوق خصوصی نیست حقوق عمومی است و از جنس بین الملل در فرمایشات مقام معظم رهبری همین امسال به قوه قضائیه دقیقاً این مطلب اشاره کردند هم به قوه مجریه که در ارتباطات بین المللی خود که باید مستقیم و غیر مستقیم فشار بیاورد همان کاری که حداقل یک کمی هند در تعاملات اقتصادی خود با میانمار کمی درنگ کرد و مجبور کرد که یک کمی به اصطلاح یک نسیم خنکی بوزد و ما از دولت جمهوری اسلامی بیش از این انتظار داریم و همچنین از مجلس شورای اسلامی این بحث بحث مسئولین است اما خطاب من با شما بزرگواران که همه بر من سبقه دارید در این رابطه و بهتر می دانید به نظرم باید اقداماتی کرد دوستمان اشاره کردند عزیزمان به بحث انجمن های مردم نهاد سازمانهای مردم نهاد بحث بسیار خوبی است و این حرکت حداقل از آن به تعبیری از استراتژی تهدید به فرصت برسیم ما اینگونه برخورد نکنیم که بگوییم اتفاقی آمده رد شویم بنابراین بشود جزئی از خاطرات تاریخی ما نه باعث بشود دوستانی که در کشور ما هستند از میانمار به یک انسجام بیشتر برسند پیامها منتقل شود یک حرکت یک بحث جدی آن هم با نگاه مطالبه گرانه در عرصه حقوق بین الملل این بحثی است که حتماً‌ انشاءالله از این جلسه باید بیرون بیاید ما این را در راستای دفاع از در مسیر خط مقاومت می دانیم همانطوری که فلسطینی ها لبنانی ها عراقیها سوریه بحرین یمن اینجا هم جزئی از پیکره امت اسلامی است بنابراین باید دقت داشت به این موضوع و دائماً رصد کرد من خیلی موضوع را ادامه نمی دهم فقط اشاره می کنم که از نظر کلی مبحث میانمار یک آزمون است برای همه ما فکر نکنیم که میانمار تنها موردی است که در جهان اسلام اتفاق افتاده و تمام می شود خیر این زنجیره هست تا آمریکا آمریکاست یعنی خوی تجاوزگری و استکباری دارد تا ولد نامشروع او صهیونیست ها به عنوان یک غده سرطانی در منطقه غرب آسیا حضور دارند تا اینها دائماً می خواهند برای ما مسئله سازی کنند داعش دارد در منطقه غرب آسیا ریشه آن کنده می شود انشاءالله در آینده نه چندان دور تحرکات داعش را در منطقه جنوب شرق آسیا ما شاهد خواهیم بود حرکت هایی در فیلپین در مالزی شروع شده این را به هم پیوسته ببینیم و این نکته حائز اهمیت است که انشاءالله ما در این مسیر از این اقدامات استقبال کنیم و پیام و عرض آخرم این هست که ما در این مسیر اگر افتخار شهادت نصیب ما بشود زهی سعادت والسلام علیکم و رحمةالله